پنتاگون پدافند هوایی اردن را تقویت می‌کند تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها در تیررس حزب‌الله لبنان راهپیمایی میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه + فیلم و تصاویر (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه نیویورک یمن از آغاز مرحله چهارم تشدید عملیات علیه اسرائیل خبر داد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش وزیر امور خارجه به سرکوب دانشجویان معترض آمریکایی سفیر فلسطین در مقر سازمان ملل در وین: دیگر در جلسات گزارشی از غزه ارائه نمی‌دهم تشریح چگونگی انتخابات الکترونیکی مجلس| چه کسانی واجد شرایط رای دادن هستند؟ پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی| کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است معاون رئیس جمهور: اعلام پذیرش دانشجویان و اساتید تعلیقی و اخراجی آمریکا، حرکتی هوشمندانه و انقلابی است بیانیه جنبش مطالبه در حمایت از خیزش‌های اعتراضی| اسرائیل غده‌ای سرطانی است که باید حذف شود فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال شرق: معلمان سربازان خط مقدم مقابله با هجمه فرهنگی دشمن هستند سازمان ملل: ۸۵ درصد از مدارس غزه آسیب دیده‌اند آیت‌الله علم‌الهدی: هویت بخشی، رسالت امروز معلمان است| سرکوب دانشجویان در آمریکا، تابلوی لیبرال دموکراسی غرب دانشگاه آمریکایی دانشجویان معترض را به اخراج تهدید کرد اسامی کاندیدا‌های شورای وحدت اصولگرایان برای دور دوم انتخابات مجلس تصاویر پهپاد‌ها جنایت جدید ضدبشری اسرائیل در غزه را فاش کرد+ فیلم حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به شهر رفح تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو حمله بی‌سابقه از خاک عراق به تل‌آویو (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

محمود صادقی: فشارهای بیرونی مانع استیضاح وزرا بود

  • کد خبر: ۲۷۰۳۷
  • ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
  • ۱
محمود صادقی: فشارهای بیرونی مانع استیضاح وزرا بود
گفت‌وگو با محمود صادقی درباره موج دوم کرونا و ارزیابی عملکرد مجلس

شهرآرانیوز- «محمود صادقی»، نماینده تهران، عضو فراکسیون امید و رئیس فراکسیون شفافیت و سلامت مجلس است که بی‌شک نام او به‌عنوان یکی از نمایندگان صریح و جسور مجلس ثبت شده است. گفت‌وگو با او را از تدبیرها و اقدامات مشترک دولت و مجلس برای موج دوم کرونا آغاز و به ارزیابی عملکرد مجلس دهم و نهایتا نقد عملکرد وی در مجلس ختم کردیم. صادقی پس از نمایندگی مجلس به‌سراغ دانشگاه و وکالت می‌رود. او دانشیار رشته حقوق در دانشگاه تربیت‌مدرس و عضو کانون وکلای دادگستری ایران است. مشروح گفت‌وگوی شهرآرا با او را در ادامه می‌خوانید.


سازمان بهداشت جهانی و مسئولان وزارت بهداشت به‌شدت از موج دوم فراگیری کرونا ابراز نگرانی کرده‌اند، آیا برای مدیریت آن در کشور ما فکری شده است؟
در این زمینه دکتر شانه‌ساز، معاون وزیر بهداشت، گزارش‌هایی ارائه کردند و به‌صورت تقریبی گفتند که از اوایل مهر، موج دوم کرونا شروع می‌شود و باید بیش از پیش مراقب بود. کمیسیون‌های مختلف در این‌باره پیش‌بینی‌های لازم را کرده‌اند؛ مثلا در کمیسیون آموزش و تحقیقات که این‌جانب عضو آن هستم، مقرر کردیم وزارت علوم، برنامه‌ریزی‌های مناسب با این فراگیری را در دستورکار بگذارد و حتی احتمال تاخیر در بازگشایی دانشگاه‌ها وجود دارد، به‌طوری‌که شاید نیمه دوم سال، یعنی در ترم دوم، دانشگاه‌ها بتوانند فعالیت قبلی خود را آغاز کنند؛ تصمیمی‌ که رئیس سازمان سنجش آن را اعلام کرد. تاجایی‌که من می‌دانم، سایر کمیسیون‌ها و دستگاه‌های دولتی نیز متناسب با این تغییرات، تصمیم‌هایی گرفته‌اند.


زیرساخت‌های لازم برای این تغییرات، فراهم شده است؟
فکر می‌کنم در این مدت، تغییرات خوبی به‌وجود آمده است. در همین حوزه آموزش، استادان و دانشجویان تقریبا با آموزش از راه دور همراه شده‌اند و رفته‌رفته مشکلات نیز درحال رفع و پیگیری است؛ البته همچنان به‌دلیل استفاده زیاد و پهنای باند اینترنت، سرعت خیلی مناسب نیست، اما این مشکل نیز برطرف خواهد شد و چه‌بسا این آموزش از راه دور فوایدی نیز به‌همراه داشته باشد؛ ازجمله صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها که می‌تواند منجر به تقویت زیرساخت‌ها شود و همچنین می‌تواند به پر کردن شکاف دیجیتالی کشور ما با کشورهای پیشرفته دنیا بینجامد، لذا من فکر می‌کنم کرونا در بخش‌های مختلف ازجمله بخش آموزش، تهدیدی بود که به فرصت تبدیل شد.


و البته تهدیدهایش هم جدی است، مثل بیکاری روزافزون؟
بله، بیکاری ناشی از کرونا تبدیل به چالش بزرگی شده است که مختص ایران هم نیست و همه دولت‌ها را درگیر خود کرده است. در ایران هم این مشکل جدی است. خیلی از کسب‌وکارها امکان فعالیت ندارند یا فعالیتشان محدود شده‌ است. همچنین کارگران یا نیروهایی که استخدام نبودند و شغل آزاد داشتند، آسیب دیده‌اند و در معرض خطر هستند. بخش خصوصی با مشکلات زیادی روبه‌روست و مشکلاتی از این دست که دولت سعی می‌کند دست‌کم بخشی از آن‌ها را برطرف کند.


مجلس چه برنامه‌ای دارد؟
مجلس دهم اقدامات زیادی برای به حداقل رساندن تبعات کرونا انجام داد. اگرچه در زمینه‌هایی هم بدون هیچ ضرورتی، مجلس را دور زدند و از اختیارات فوق‌العاده استفاده کردند که برداشت یک‌میلیارد یورویی از منابع صندوق توسعه، یکی از آن‌ها بود، درصورتی‌که می‌توانستند این کار را با مصوبه مجلس انجام دهند. سایر اقدامات هم طبیعتا به مجلس یازدهم، موکول می‌شود و باید منتظر تصمیم‌ها و طرح‌های آن‌ها بود.


به پایان کار مجلس دهم اشاره کردید، ارزیابی‌ خودتان از این مجلس چیست؟

اگر خروجی مجلس دهم را با توجه به شاخص‌ها و فاکتور‌های مختلف بسنجیم، درمی‌یابیم که این مجلس نسبت‌به دیگر مجالس عملکرد بهتری داشته است. مجلس دهم بیشتر از ۶۰۰ طرح و لایحه مصوب داشت. در بخش نظارتی نیز ده‌ها طرح تحقیق و تفحص داشتیم؛ ازجمله واگذاری‌های مربوط به اصل ۱۴۴ یا صندوق ذخیره فرهنگیان. تعداد سوالات و تذکرات نمایندگان و استیضاح‌ها نیز درخورتوجه بوده است؛ گرچه در برخی مواقع همراه با محدودیت‌های بیرونی، منتفی شد؛ مثل استیضاح وزیر کشاورزی که خودم خیلی به آن مصر بودم، اما به خاطر فشار‌های بیرونی، به جایی نرسید یا استیضاح وزیر کشور که چندمرتبه هم تکرار شد و مانع شدند؛ البته در این مورد سهل‌انگاری هیئت‌رئیسه مجلس هم بی‌تاثیر نبود. درکنار همه این‌ها، قوانینی که ماهیت معیشتی و اقتصادی داشتند، خیلی مورد توجه نمایندگان بود؛ مثل قانون رونق فضای کسب‌وکار یا اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و نیز قاچاق موادمخدر که پس از پیگیری‌های زیاد و فرازونشیب‌هایی که طی شد، بالاخره تصویب شد. در همین یک زمینه، تعداد اعدام‌ها در سال از ۸۰۰ نفر به زیر ۲۰۰ نفر کاهش پیدا کرد. قوانین مفید و مهم دیگری هم تصویب شدند که شاید نتایجش در آینده بیشتر مشخص شود؛ قوانینی مثل اصلاح نظام مالیاتی، شناسنامه‌دار شدن کودکان متولد از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی، اصلاح مواد مختلفی از اصل ۴۴ و....


عملکرد شخص خودتان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چون برخی معتقدند شما بیشتر محدود به پست‌های توئیتری بودید؛ کاری که نیاز زیادی به قدرت نمایندگی ندارد. به‌عبارتی، خیلی از ظرفیت‌های نمایندگی را مغفول گذاشتید.
ضمن استقبال از انتقادهای دیگران و اینکه هیچ انسانی کامل نیست، باید بگویم اگر کسی حوصله داشته باشد و توئیت‌های مرا تحلیل محتوا کند، متوجه می‌شود که توئیت‌هایم بیشتر مربو‌ط‌به اخبار فعالیت‌های مجلس بوده است، نه یک فعالیت صرف در فضای مجازی. نرم‌افزاری هست که ابرواژه‌های توئیت‌ها را بررسی می‌کند. نتیجه این بررسی برای من چنین بوده است که دو کلمه شفافیت و مجلس، در بالاترین رتبه بودند. من معتقدم فضای مجازی فرصت خوبی برای نمایندگان و مسئولان است تا با افکار عمومی‌ آشنا شوند و تعامل برقرار کنند. برای خود من چنین بود و فضای مجازی به‌نوعی کار دفتر مراجعات مردمی‌ را می‌کرد. در آنجا مردم خواسته‌هایشان را مطرح می‌کردند و من آن‌ها را برای پیگیری به دفتر ارسال می‌کردم و نتایج را هم اطلاع می‌دادیم. از نظر من، فضای مجازی فرصتی برای دسترسی بدون کاغذبازی به نمایندگان است. ضمن اینکه راحت‌تر از نقد دیگران مطلع می‌شدم؛ از نیروهای منتقد و روزنامه‌نگاران گرفته تا نیروهای ارزشی.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سارا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
0
0
سلام
شما هم خائن به ملت و خائن به اسلام هستید و در طول دوران مجلس هم مثل مجلس ششم جز هواداری از مشتی خود فروخته و سلبریتی و نجومی بگیر و نفوذی کار دیگری نداشته ای
و با همه ی قیل و قال های کاذب به امید خدا قوه قضائیه پرده از خیانت شما و همپالگی های وطن فروشتان و خیانت به ملت در طول این دوره و دوره قبل بر خواهد داشت تا چهره مزور شما در دادگاه برای بی خبرانی که سنگ شما را به سینه میزنند روشن خواهد شد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->